Яндекс.Метрика

Сезонные праздники в детсаду

Белорусский фольклор в детском саду

Консультация для родителей и педагогов (из опыта работы музыкального руководителя Грищенко С. А.).
развернуть

 

Фольклор – наилучшее  средство  воспитания  детей.  Тот,  кто  умеет  увлечь  детей  колыбельной,  потешкой,  песенкой  добивается  в  воспитании  быстрых  и  видимых  результатов.  Малыши  начинают  говорить  первые  слова,  делать  осознанные  движения  и  жесты,  меньше  волнуются,  капризничают.  Дети  в  возрасте  4-7  лет  хорошо  поют, у  них  развито  чувство  ритма,  легко  запоминают   мелодии и  тексты.  Народные  игры  способствуют  развитию  у  детей  активности,  скорости,  хорошей  реакции.

 

Испольозвание  белорусского  фольклора  в  музыкальном  развитии  детей  имеет  большое  значение: 

  1. Примеры  детского  фольклора  представляют  относительно  простые  модели  мелодики  и  ритма ( например,  диапазоны  детских  песен  охватывают  примарные  тона  детского  голоса  и  складываются  с  доступных  каждому  ребёнку  секундовых,  терцевых,  и  квинтовых  интонаций).
  2. Детский  фольклор   способствует  не  только  игровому  восприятию  народных  традиций,  но  и  слуховому  образованию,  развитию  музыкальной  памяти.
  3. Предлагает  для  восприятия  хорошие  примеры  основных  мелодико – ритмических  комплексов  народной  музыки,  поскольку  детские  песни  построены  на  традиционных  попевках – формулах,  которые  облегчают  восприятие  детьми  разных  песен,  способствуют  возникновению  индивидуальных  вариантов  традиционных   фольклорных  узоров.
  4. Детский  фольклор  соответствует  возрастным  особенностям  детей,  прививает необходимые  нормы  поведения,  эстетические  взгляды  в  доступной  для  детей  форме.                  

      Одна  из  основных  составляющих  белорусского  фольклора – это  песни.  В  них  есть  качества,  которые  необходимы  для  развития  первых  музыкальных  навыков.  Слушая  или исполняя  простой  напев,  который  складывается  из  одной-двух  нот,  дети  развивают  чувство  ритма,  учатся  усиливать  звучание  на  сильных  долях  такта,  понимать  и  чувствовать  характер  музыкальных  произведений.  Первые  музыкальные  впечатления  способствуют  также  приобщению  к  белорусской  культуре  с  детства,  воспитывают  чувство  Родины.  Уже  дети  раннего  возраста  проявляют  признаки  радости,  оживления  при  первых  звуках  знакомых  песен,  когда  слушают  их  в  исполнении  взрослого.  Малыши  своим  гулением  будто  участвуют  в  музыкальном  процессе.  Колыбельные,  потешки  вызывают  положительные  эмоции  и  первые  эстетические  критерии. Программа  музыкального  воспитания  в  детском  саду  должна  строится  на  принципах  преемственности.  Новый  фольклорный  материал  осваивается  на  базе  прошлых  знаний.  Прежде  чем  включать  в  репертуар  новое  движение,  лучше  повторить  что-нибудь  с  прошлого,  похожего  по  мелодии,  ритму  и  образу.  Народная  песня  является  важным  средством  формирования  певческих  навыков  детей.  Она  не  только  обладает  большим  вокально-педагогическим  потенциалом,  но  и  является  эффективным  средством  идейно - эстетического  и  морального  воспитания  детей.  Объясняется  это  тем,  что  многие  фольклорные  песни  совершенные  по  форме,  высокоидейные  по  смыслу  и  доступные  для  использования  детьми.  Эти  песни  проникнуты  жизне восприятием  самого  народа,  объективно отражают  его  прошлое  и  будущее.

     Занятия  по  музыкальному  фольклору  лучше  всего  проводить  в  форме  игры,  потому  что  вокальное,  ритмическое  и  слуховое  воспитание  детей  лучше  осуществлять  с  помощью  игровых приёмов,  в  частности  инсценировок  народных  песен,  а  также  методов  и  приёмов  ритмического  воспитания  с  помощью  народных  детских  музыкальных  инструментов  таких  как:  дудочки,  свистульки,  звоночки, цимбалы  и  другие.  Игра  на  народных  инструментах  разносторонне  воздействует  на  развитие  сенсорики,  музыкального  слуха  и  чувства  ритма.  Поиск  новых  звуковых  оттенков  звучания,  знакомство  с  традициями  инструментального  воспитания  обогащает  творчество  детей,  создаёт  перспективы  их  музыкального  воспитания  и  развития.   В  развитии  чувства  ритма,  повышении  двигательной  активности,  пластики  телодвижений  большую  роль играют  белорусские  народные  танцы,  такие  как:  «Лявониха»,  «Крыжачок»,  «Микита»,  «Каза»,  «Юрачка»,  «Бычок»  и  другие.

   Приобщению  детей  к  белорусской  культуре  способствует  проведению  в  нашем  дошкольном  учреждении  белорусских  народных  праздников,  таких  как:  «Каляды»,  «Гуканне  вясны»,  «Масленица»,  «Вяликдень»  и  другие.  Такие  праздники  вызывают  у  детей  положительный  эмоциональный  отклик  и  формирует  интерес  к  белорусскому  фольклору.

      К  сожалению,  в  наши  дни  белорусский  фольклор  мало  используется  или  вообще  не  используется  для  воспитания  детей  в  семьях.  Сегодняшние  родители  чаще  всего  сами  не  знают  фольклора  и  не  представляют  как  знакомить  детей  с  ним.  И  наша  задача  восполнить  эту  потерю  использованием  белорусского  фольклора  в  развитии  и  воспитании  детей.  Для  решения этой  задачи  в  перспективе  планируется  проведение  семейных  белорусских  обрядовых  праздников, разработка  консультаций  для  родителей  о  необходимости  использования  белорусского  фольклора  в  развитии  детей.

 

Интернет-источник: https://cyberleninka.ru/article/n/belorusskiy-folklor-belaruski-falklor-materiyaly-i-dasledavanni-zbornik-navukovyh-prats-vyp-1-minsk-belaruskaya-navuka-2014-464-s

 

 

свернуть

Мама, тата, давайце гуляць па-беларуску!..

Консультация для родителей и педагогов (из опыта работы музыкального руководителя Грищенко С. А.).
развернуть

 

Часцей за ўсе бывае так, дзіця ідзе ў першы клас, а не толькі не ведае беларускай мовы, але, нават, ніколі і не чула яе меладычнасці і чысціні. Бацькі з жахам садзяцца з сынам, або з дачкой рабіць дамашнюю работу па-беларускай мове і адчуваюць, што ахапіць неахопнае адразу не атрымліваецца. Згублены нейкі перыяд часу, калі можна было далучаць дзіця да роднай мовы яшчэ з маленства. Што рабіць? Плаціць грошы рэпетытарам, альбо ёсць іншы варыянт рашэння праблемы? Прапануем маладым бацькам некалькі парад паступовага знаёмства дзяцей дашкольнага ўзросту з роднай мовай.

Па-першае, калі ваша дзіця наведвае дашкольную установу, то вы павінны ведаць, што існуюць заняткі на беларускай мове ў групах сярэдняга і старэйшага ўзросту. Акрамя таго, праводзяцца фальклорныя святы, напрыклад “Сустракаем вясну”, на якіх дашкольнікаў знаёмяць з культурай беларускага народу, яго мовай, традыцыямі, абрадамі, рамёсламі. На гэтыя святы заўсёды запрашаюцца бацькі. Вось вам і першая ступень адукацыі маленькіх беларусаў.

А далей бацькам трэба развіваць дзіця самастойна ў сям’і. З чаго пачаць? Пачніце з калыханак, чытання кніжак-малютак, прывітання на роднай мове. Затым звярніцеся да збораў ў садок у гульневай форме. “А давай апранацца па-беларуску!” – прапануйце малышу. І называйце яго адзенне: шкарпэткі, насоўка, кішэнька, каўнерык, гузікі, боцікі і г.д. Праз некалькі дзён ваша дзіця без памылак будзе знаходзіць адпаведную рэч, а потым і само назаве яе па-беларуску.

На кухне хай маці пазаве дачушку гатаваць ежу па-беларуску. Назвы садавіны, гародніны, электрапрыбораў дзеці запомняць хутка і з задавальненнем будуць ужываць іх у размове з іншымі людзьмі. Тым часам тата, займаючыся рамонтам кватэры, разам з сынам разбіраюцца, якія патрэбны цвікі, гаечныя ключы, дошкі, шпалеры і іншае.

Ідучы па вуліцы з маленькім грамадзянінам Беларусі, раскажыце яму аб памятніках архітэктуры вашага гораду, назавіце па-беларуску назвы крамаў, транспарту, дрэвы ў парку, хатніх і дзікіх жывёл. Не трэба навязваць малышу размову, калі ён змарыўся, хоча адпачыць або пагуляць. Рухайцеся паступова, але ўпарта і тады, калі ваша дзіця пойдзе у школу, вы убычыце, што нездарма бавілі з ім час, далучаючы яго да роднай мовы.

Лічыце, гэта займае шмат часу, ці патрабуе дадатковых ведаў? Не? Тады, не адкладаючы, бярэмся за работу і добрых вам з дзіцем гульняў па-беларуску.

ИсточникХадановіч, Л. С. Падарожжа ў свет музыкі

 

 

свернуть

Наболевшие вопросы о подготовке, организации и проведении праздников и развлечений в детском саду

Консультация для родителей и педагогов (из опыта работы музыкального руководителя Грищенко С.А.).
развернуть

Детство – самая счастливая, но, к сожалению, короткая и необратимая пора жизни.  Яркость и богатство впечатлений  детства часто остаются в памяти человека на всю жизнь


Праздник – это повод проявить себя, выразить внимание к другим людям. Праздник – это ощущение радостной атмосферы, приподнятого настроения. Праздник формирует духовный мир человека, воспитывает лучшие черты его личности. Праздники связывают их участников с жизнью страны, развивают творчество, эстетические и нравственные качества. Праздники обогащают жизнь яркими, образными переживаниями, дают возможность детям и взрослым содержательно и весело отдохнуть.
Совместные переживания сплачивают ребят в дружный коллектив, вызывают чувства индивидуальной и коллективной ответственности.

Праздничный утренник – это своеобразный итог определённого периода общевоспитательной работы с детьми всего педагогического коллектива, а не только музыкального руководителя (хотя многие воспитатели не хотят этого понимать и принимать). Здесь можно увидеть достижения детей: насколько выразительно звучит песня, пластичны и точны движения в танцах и играх, разнообразны интонации при чтении стихотворений. На утренниках закрепляются и углубляются представления о явлениях общественной жизни, полученные из бесед с педагогами.

Подготовка к праздникам должна проходить на разных занятиях, в разных видах художественной и творческой деятельности. С детьми надо беседовать о предстоящем празднике, читать соответствующие рассказы, разучивать стихи, тексты песен, (тогда, как на музыкальных занятиях работа должна заключаться исключительно в доработке  образов и их характеров), проводить экскурсии; тема праздника должна отражаться в рисунках, аппликациях. На музыкальных занятиях осуществляется лишь часть общевоспитательной работы в связи с предстоящим праздничным утренником.

За утренники в каждой группе детского сада отвечают воспитатели данной группы совместно с музыкальным руководителем. Это значит, что воспитатели тоже должны волноваться о том, как будут выглядеть сказочные персонажи, сюрпризы, они должны подбирать тематические стихи и учить их с детьми, придумывать аттракционы и готовить всё необходимое для них, считать количество стульчиков в музыкальном зале перед утренником, думать о том, кто зажжёт ёлку и откуда будет заходить  Дед Мороз.  Все вопросы обсуждаются с музыкальным руководителем – но по необходимости.

Подготовку к празднику музыкальный руководитель начинает с разработки сценария, просмотра и анализа музыкального и литературного материала, тщательного отбора подлинно художественных музыкальных произведений и музыкального оформления.

Распределение номеров праздничной программы среди детей представляет наиболее тонкую и трудную задачу для педагогов: надо предложить каждому ребёнку выступление по его силам. В этом случае более способные дети находятся в лучших условиях: им поручают наиболее ответственные номера, и они успешно, конечно не без помощи педагогов и родителей, с ними справляются. Труднее обеспечить участие в празднике тех детей, которые ещё не достигли необходимого уровня музыкального развития, не уверены в себе, застенчивы, не проявили каких-либо способностей. Однако, и они должны выступить, пусть с более лёгким, но интересным для них заданием – в игре, конкурсах, нетрудном групповом танце, чтении стихов. Главное, чтобы ребёнок не почувствовал обидной снисходительности, недоверия к его возможностям.

Родители, доверяя детскому саду своего ребёнка, надеются, что каждый из них получит всестороннее воспитание и развитие. Поведение, и отношение к саду самих родителей – это отдельная тема для разговора.
Поэтому так важно участие в празднике каждого ребёнка. Он должен чувствовать себя равным среди равных в коллективе весёлых и дружных сверстников, радоваться вместе со всеми.

Деятельность воспитателя при подготовке и непосредственно на празднике очень разнообразна и ответственна. Правильно то, что праздник – дело общее. Но для того, чтобы вместе хорошо сделать любое дело, надо иметь единомышленников. В первую очередь, в лице воспитателей, желающих устраивать праздник, дарить детям радость.

Ведущий…
Да, ведущий – это душа праздника, это, можно сказать – половина его успеха. Он обязательно должен иметь пространство для импровизации, непосредственного реагирования на ситуации. Его эмоциональность, живость, умение непосредственного, свободного общения с детьми, выразительное исполнение стихотворных текстов – во многом определяют общий настрой и темп ведения праздника. Ведущий не только должен хорошо знать (а не читать) сценарий праздника, но и уметь «заполнять собой» возникшие паузы.

Воспитатели, не выступающие в каких-либо ролях, находятся с детьми своей группы. Они внимательно следят, как воспринимают ребята то или иное выступление, подготавливают атрибуты, детали костюмов, вовремя переодевают детей, помогают им, если это необходимо, при проведении игр, танцев, сценок, чтении стихов.
Утренник должен проходить в хорошем темпе. Растянутость выступлений, паузы – расхолаживают детей, утомляют, нарушают единую линию эмоционально-физической нагрузки.

Избежать этого позволит, прежде всего, активное участие взрослых, их степень ответственности к подготовке, не за неделю до праздника, а с момента получения на руки сценария. При обсуждении сценария и определяется роль каждого воспитателя, его обязанности, и, подключение всего коллектива педагогов.

Методисты и заведующие детских садов могут, а иногда и обязаны напомнить своим резко несогласным с таким подходом сотрудникам, что предмет «Основы музыкального воспитания» обязательно читают всем будущим воспитателям. Так что у них для успешной работы по подготовке праздников есть, по крайней мере, теоретическая база. А самое главное: читают этот предмет для того, чтобы его знание применялось на практике для пользы общего дела!

И не много у нас в детских садах таких артистичных, умелых, талантливых, способных сыграть ту или иную роль. Есть, конечно, есть среди воспитателей и их помощников добрые, умные, одарённые люди, но, к сожалению, остаётся всё меньше и меньше тех, кто готов за минимальную плату нести максимальные нагрузки. И закономерно звучит вопрос: «Почему опять я? Мне что, больше платят?». А разве не знакома такая ситуация, когда буквально накануне праздника музыкальному руководителю сообщают, что ведущая или какой-либо герой праздника уходит на больничный по нездоровью личному или по уходу за ребёнком? И мечется бедный музыкальный руководитель (почему-то именно он) в поисках новой ведущей, Лешего, Бабы Яги и т. д.

Ситуация, когда неизвестно не только то, кто будет вести праздник, а вообще кто будет работать с детьми в день его проведения, тоже не редкость. Поэтому ответственность за исход праздника лежит на всех, без исключения членах педагогического коллектива.

А теперь - конкретно о подготовке к празднику

1. Знакомство со сценарием и его обсуждение. В ходе обсуждения выбираются: ведущий, исполнители взрослых персонажей и дети на ведущие роли. В ходе обсуждения уточняются ключевые моменты праздника.

2. Распределением стихов руководит воспитатель, т. к. он знает, кто выступал на предыдущем празднике и кто лучше подойдет для чтения того или иного стихотворения. Стихи и роли раздаются детям на дом для совместного разучивания с родителями – воспитатель контролирует этот процесс, для последующей отработки выразительного чтения.

3. Подготовка атрибутов. Музыкальный руководитель отвечает за подготовку музыкальных атрибутов. За подготовку остальных – отвечают воспитатели данной группы. Они могут поручить их изготовление родителям, сделать совместно с детьми или делают сами.

4. Ещё раз подчеркнём, что Ведущий должен очень хорошо знать весь ход праздника, знать все стихи детей, и кто конкретно из детей их читает.
Воспитатели, наравне с детьми, должны хорошо знать тексты песен и танцы.
Во время праздника Ведущий озвучивает не только тот текст, который дан в сценарии, но и своими словами, по мере возникшей необходимости, должен обыгрывать ситуации.

5. Лишь только тогда, когда выучены тексты и роли, переходим к этапу отработки образов и характеров, моменты входа и выхода и других нюансов.

6. Перед утренником важно настроить детей на радостное, но ответственное событие в жизни группы, напомнить о правилах поведения на празднике.

7. О родителях. Иногда на праздниках происходят непредвиденные ситуации. Родители в своем порыве забывают, что это не семейный праздник и не праздник, устроенный массовиками-затейниками, и идут через зал поправить своему ребёнку костюм или прическу, или просто фотографировать детей. Во избежание этого, надо на каждом родительском собрании корректно, но строго напоминать им, что праздник – для детей и фотографировать надо со своего места или после праздника, отключать мобильные телефоны и что абсолютно недопустимо – разговаривать по телефону во время утренника. Ведь дети готовились к этому мероприятию и считают себя почти артистами, так надо научиться уважать своих детей.

И ещё… По окончании праздника недопустимо делать вид, что ничего не произошло. Ведь зачастую администрация и коллеги, присутствующие на празднике, молча встают и расходятся по своим рабочим местам. Но ведь каждый педагог знает, сколько усилий стоит проведение открытого занятия (т. е. с присутствием посторонних, и каждый ждёт оценки своего труда. А праздник – разве не открытое занятие, только более масштабное, на котором присутствуют родители, коллеги-педагоги, администрация детского сада?
Любому, и ведущему, и музыкальному руководителю, и актёрам приятно услышать слова признательности и благодарности за работу, тем более, если она выполнена успешно. Ну, а если были ошибки, тоже ничего страшного, ведь не ошибается тот, кто ничего не делает, главное, чтобы они были учтены и не повторялись впредь.

И мы никогда не должны забывать, что праздник – это радость. Так давайте дарить её детям и друг другу, не жалея сил в поддержке, улыбок, комплиментов и громких аплодисментов.

свернуть

Народныя каляндарна-абрадавыя святы

Консультация для родителей и педагогов (из опыта работы музыкального руководителя Грищенко С. А.).
развернуть

ЗІМОВЫЯ  КАЛЯДЫ

Каляды – адно з самых містычных святаў у старажытных славян. Яно менш звязана з сельскагаспадарчым цыклам, а больш з будовай і рухам сусвету. Першы дзень калядаў – дзень, у які даўжыня светлавога дня пачынала павялічвацца пасля зімовага сонцастаяння, звычайна прыходзіўся на 23-24 снежня па сучасным стылі, лічыўся пачаткам астранамічнага новага года. У адрозненні ад сельскагаспадарчага новага года, яки  з’яўляўся пачаткам працы ў полі, на каляды "нараджалася новае сонца", час "паварочваўся на вясну". Новае сонца ўвасаблялася ў вобразе дзіцяці, выкрадзенага лютай вядзьмаркай Зімою, якая  ператварыла яго ў ваўка. Але светлыя сілы, вядома, перамагаюць, гарачыя промні маладога сонца спальваюць ваўчыную скуру, яно вызваляецца з палону цёмных сіл і пакрысе "сталее", з кожным днём набіраючы сіл да вясны.  Само слова "каляды" мае паходжанне ад лацінскага calendae, "календы" - назва першага дня кожнага месяца (ад таго кораня пайшоў і "каляндар"), а так сама ад старажытнай назвы сонечнага дыску – Кола.

Да каляд абавязкова адказна рыхтаваліся. Прыбіралі хату, убіралі яе самаробнымі ўпрыгожваннямі, рабілі, калі быў патрэбны, рамонт усіх гаспадарчых будынкаў на падвор’і. Да калядаў стараліся пашыць новае адзенне, абавязкова памыцца ў лазні. Новы год і новае сонца непрыгожа сустракаць, калі непарадак у гаспадарцы ці ў душы. Вось і зараз стараюцца людзі да новага года дарабіць пачатыя справы, разлічыцца з пазыкамі, прыбраць жыллё. А вось замест звычайнай у нашые часы навагодняй яліны асноўным упрыгожаннем хаты таго часу быў сноп збожжа, які ўносілі ў хату ў першы дзень каляд і трымалі там да апошняга. Замест снапа магла быць і саламяная лялька, якая ўяўляла сабой нованароджаны год.

Каляды – свята вясёлае. Асаблівы святочны настрой стварала, мабыць, і тое, што да пачатку работ у полі – самы цяжкі час для нашых продкаў – было яшчэ далёка. Нават больш – на каляды нельга было рабіць ніякую працу, ані ткаць, праць, рыхтаваць дровы – можна было толькі весяліцца, каб падтрымаць сілы святла сваім настроем ды задорам. Працягваліся каляды прыкладна 2 тыдні, да Велесава дня, які прыходзіўся на 6-7 студзеня па сучасным стылі. Асаблівае месца ў святкаванні каляд адводзілася абрадаваму сталу і святочным стравам. Стол, вядома, павінен быць багатым, каб наступным годам мець добры ўраджай і здароўе дзеля людзей і жывёл. Пад абрус на стол клалі сена, якое пасля вячэры скормлівалі каровам, што павінна было зберагчы іх ад ваўкоў і паспрыяць павелічэнню надоеў малака. У кожнай, нават самай беднай, хаце на каляды даставалі з схованак мяса ды каўбасы, сала, арэхі, яблыкі, мёд. Ад галоўнай стравы калядаў – куцці (ячневая каша з дабаўленнем мёду, арэхаў, шкварак) – узялі назву тры абавязковыя святочныя вячэры. У першы дзень ладзілася "посная куцця" - на стале былі стравы з рыбы, гародніны, грыбоў, сушанай садавіны, мёду, і, канечне, тая самая ячневая каша-куцця з мёдам. Варылі яе таксама незвычайна, а другой гадзіне ночы старэйшая жанчына ў сям’і ішла ў свіран за зернем, а старэйшы мужчына – па ваду. Ваду і зерне нельга было чапаць да таго моманту, як будзе гатова печка. Нарыхтаванай такім чынам куцці надавалася асаблівае магічнае значэнне, яна павінна была надаваць усім здароўя, моцы, удачы. Пачынаў вячэру, як звычайна, гаспадар, акрамя таго за стол так ці інакш запрашаліся ўсе продкі. Рэшткі куцці падкідвалі пад столь, каб ячмень наступным годам урадзіў высокі. Пасля гэтага крупы скормлівалі хатнім птушкам. На асобнай талерачцы была і каша дзеля Зюзі, зімовага бога, каб улагодзіць яго, бо маразы ў перыяд каляд былі, бадай, самымі моцнымі за ўсю зіму. Гэты даволі распаўсюджаны звычай захаваўся ў некаторых краінах і па сённяшні дзень - традыцыя ставіць на новы год за акно талерачкі з зернем.

Другая куцця, тоўстая, багатая, шчодрая – ладзілася праз тыдзень, па часу супадала з сучасным новым годам. Як вынікае з назвы, у гэты вечар на стале былі стравы з мяса разнастайных гатункаў – варанага, смажанага, печанага, каўбасы, вяндліны, куцця са шкваркамі.

Трэцяя куцця прыходзілася на канец святочнага тыдня, Велесаў дзень, звычайна 6 студзеня па сучасным стылі і называлася “вадзяная”. Магчыма, такую назву яна атрымала пазней, ужо ў хрысціянскія часы, таму што супадала з царкоўным святам вадохрышча. Але есць верагоднасць, што за два тыдні святкавання ды набівання страўнікаў, запасы значна памяншаліся і каша на вадзе – бадай, адзінае, чым можна было частаваць гасцей пад канец каляд.

Немагчыма ўявіць сабе каляды без містрэрыі. Яна пачыналася ў першы ж дзень і скончвалася апошнім. У час зімовага сонцастаяння, як і астатнія такія ж даты, дзеля нашых продкаў адчыняліся дзверы паміж светам існасці і мроі, жывых і памерлых, усё было прасякнута чароўным і небяспечным духам таямніцы. Час лічыўся спрыяльным дзеля ведзьмароў ды нячысцікаў, што насылалі на зямлю траскучыя маразы, але ж таксама і дзеля варажбы, заклёнаў ды абярэгаў. Для беларусаў гэтае спрадвечнае свята і да сённяшняга дня заўжды застаецца радасным, велічным і аптымістычным.

На каляды, асабліва ў першы вечар, прынята было збірацца разам, усёй сям’ёй, прычым запрашалі на святкаванне не толькі жывых членаў радзіны, але і продкаў. Лічылася, што яны разам з усімі садзяцца за стол, і калі спадабаецца ім вячэра – абавязкова “замовяць слоўца” і дапамогуць жывым ва ўсіх істотных справах.

Нельга не узгадаць і пра “калядаванне” – адну з самых яркіх традыцый, што дайшла да сучаснасці. Лічылася што толькі вяселле, шумлівыя гулянні могуць напалохаць злыдняў, павылазіўшых з таго свету, ды аберагчы людзей ад іх. Моладзь збіралася разам, пераапраналіся ў строі істотных татэмных жывёл (мядзведзя – увасабленне Велеса, карову, казу, каня – сымбалі дастатку, багацця, бусла – што лічыўся талісманам удачы, ладу) і хадзілі па хатах, спяваючы калядныя песні з пажаданнямі ўсяго лепшага, услаўляючы сілы святла і граючы на музычных інструментах. Чым часцей узгадваліся розныя магічныя формулы, тым больш дзейснымі яны лічыліся. Гаспадары ж, якіх яны наведалі, давалі ў падзяку за абарону ад нячысцікаў розныя прысмакі. Часцей за ўсё гэта былі арэхі, семечкі, пернікі і печыва, сухафрукты, пазней – цукеркі. Гэтая ежа лічылася ахвярай спрыяльным да чалавека баствам, каб заручыцца іх дапамогай. Адмовіць калядоўшчыкам у пачастунках было тое самае,  што наклікаць на сябе няміласць усіх татэмных жывёл, пазбавіць сябе дабрабыту на ўвесь наступны год. З поўнымі мяшкамі пачастункаў калядоўшчыкі збіраліся ў адным месцы, у вялікай хаце ці на вуліцы, дзе разам “прыгаворвалі” дары, палілі вогнішчы, пелі ды танчылі ўскруг іх, каб сваёй бадзёрасцю і ўзнятым настроем дапамагчы светлым сілам атрымаць перамогу над цёмнымі. Ну і каб сагрэцца, канечне, бо надвор’е стаяла халоднае.

Ад той пары і да сёння захаваўся звычай ладзіць маскарад на новы год, абменьвацца падарункамі, вадзіць карагоды. Пераапрананне ў маскі мела не толькі рэлігійнае значэнне, але і псіхалагічнае. Чалавек, апрануўшы маску, ужо лічыўся быццам не самім сабою, і мог дазволіць сабе шмат больш, чым прыпісвалі строгія парадкі, асабліва ў часы хрысціянства.

А яшчэ на Каляды абавязкова варажылi. З першай куццёй – на ўраджай, а пасля – на жаніцьбу ды прыплод хатняй жывёлы – каго што больш цікавіла. Кідалі на дарогу чаравікі, пыталіся імёны, лілі воск у сцюдзёную ваду, а самыя смелыя хадзілі варажыць у лазню.

Вельмі распаўсюджанымі былі ў гэты час “жартоўныя” жаніцьбы, своеасаблівыя гульні, якія мелі мэтай пазнаёміць моладзь, стварыць спрыяльныя абставіны дзеля стасункаў. Прыкладам такога роду гульняў з'яўляюцца аналагі “ручайка”, усе магчымыя “даганялкі” хлопцамі дзяўчат, “баяры” і іншые. У атмасферы гульні, “несапраўднасці”, гумару моладзь знаёмілася ды разбівалася па парах значна ахвотней, і вельмі часта здаралася, што складзеныя пад час калядных гульняў пары летам ці пад восень ладзілі сапраўднае вяселле.

У некаторых мясцінах ладзілі адмысловы “конкурс прыгажосці”. “Міс каляды” звычайна станавілася самая тоўстая маладуха, якая ўвасабляла сабой шчодрасць, багатую колькасць ежы і ўвогуле багацце, здароўе.

Другі дзень каляд традыцыйна лічыўся днём, калі заканчваўся тэрмін службы наёмных работнікаў. У гэты дзень гаспадар расплачваўся з работнікам, яны абменьваліся ўражаннямі адзін пра аднаго, выказвалі, калі тыя былі, сваю незадаволенасць і крыўды. Пасля гэтага вырашалі ўсе свае канфлікты, раіліся як быць, публічна мірыліся, каб не несці цяжар крыўды ў новы год і дамаўляліся на наступны год альбо разыходзіліся кожны сваім шляхам. І зараз людзі стараюцца вырашыць старыя канфлікты і набліжэнне новага году – лепшы час каб пакінуць спрэчкі ў мінулым.

На працягу калядных тыдняў сярод больш старэйшага пакалення было звычайна хадзіць у госці да родных і сяброў. Частавалі гасцей звычайна каўбасамі, стравамі з мяса, птушкі, рыбы, гарэлкай.

У апошні вечар каляд, на трэцюю куццю, праводзіўся абрад “запісвання” каляд. Гаспадар крэйдай маляваў крыжы на усіх дзвярах, каб нячыстая сіла, што ўцякла пад час вясёлага свята, не змагла прабрацца ў хату ці хлеў. Так заканчвалася самае вясёлае і самае любімае нашымі продкамі свята.

Пазней, з прыходам хрысціянсва, каляды падпарадкавалі пад рэлігійнае свята раства Хрыстова, і паколькі поўнасцю знішчыць любімыя народам вяселыя традыцыі не ўдалося, яны былі крыху зменены на царкоўны лад. Так, калядныя песні і невялікія тэатральныя пастаноўкі пачыналіся царкоўнымі гімнамі ды біблейскімі эпізодамі, нованароджанае Кола змяніў Езус. Але магічны сэнс свята, багаты стол, падарункі, паходы ў госці адзін да аднаго, маскарад, містычны дух нараджэння новага, таямніцы ды казкі так і засталіся з намі па сённяшні дзень.

 

ШЧАДРУХА

Другая куцця напярэдадні старога Новага года. Гэта вячэра не саступала ў раскошы папярэдняй і насіла падобную з ёй назву — "тоўстая" і "шчодрая". У народзе папярэджвалі: "Хто не пячэ бліноў перад Новым годам, у таго не будзе гладкай тлустай жывёлы, асабліва цялят". Шчодрым называўся і сам навагодні вечар, у які дзяўчаты, абраўшы прыгажэйшую, выпраўляліся спяваць шчадроўкі па сялу:

Шчадровачка шчадравала,

Пад акенца падбягала:

— Што ты, цётка, напякла,

Прынясі нам да вакна,

Бо ў нас дзяўчынка маленька,

У яе спаднічка красненька,

Чаботкі храмовы.

Будзьце з празнічкам здаровы!

Абрады, гульні, песні нярэдка паўтараліся з дня ў дзень на працягу ўсіх Каляд. Але, бадай, ніколі за год гэтак, як на Шчадраца, не захаплялася моладзь варажбою. Дзяўчаты абхоплівалі калы ў плоце і былі радыя, калі іх аказвалася ў пару; слухалі пад вокнамі, што скажуць у чыёй-небудзь хаце, і па тым меркавалі, пойдуць яны ў бліжэйшы час замуж ці не; выпякалі штосьці з мукі і кармілі сабаку — чыё першае ён з'есць, тая дзяўчына раней за іншых і замуж пойдзе; выпраўляліся ў хлеў і там у цемры хапалі авечак, а калі трапляўся баран — абавязкова дзеўчыне суджана быць замужам; прыслухоўваліся на двары, адкуль сабака забрэша — адтуль і жаніх з'явіцца і г. д.

 

СТРЭЧАННЕ

Грамніцы, альбо Стрэчанне. Першая назва свята, як мяркуюць, пайшла ад язычніцкага бога Грамоўніка, якому прыпісвалася ўтварэнне веснавых навальніц і дажджоў. Пасля гэтага дня павінна была ўпасці ўлада змрочных бостваў зімы: "На Грамніцы — паўзіміцы" або "Як прыйдуць Грамніцы — скідай рукавіцы". У засеках памяншаўся запас збожжа, і гэты святочны дзень таксама выступаў у гаспадарцы са сваёю меркаю: "Грамніца — хлебу палавіца". Другую назву — Стрэчанне, якая паходзіла ад царкоўнага "Сретенье", народ тлумачыў як сустрэчу зімы з вясною:

А ў нас сёння Стрэчанне, Стрэчанне,

Зіма з летам стрэлася, стрэлася.

Лета зіму піхнула, піхнула

I ножачку звіхнула, звіхнула.

Зіма пайшла плачучы, плачучы,

Лета пайшло скачучы, скачучы.

Не дзіўна, што гэта пераломнае свята звязана з шэрагам метэаралагічных прыкмет. Найбольш пашыраная з іх выкарыстана ў паэтычнай мініяцюры: "Калі на Грамніцы певень з-пад страхі нап'ецца вадзіцы, то на Юр'я — вол пад'есць травіцы". Калі ж на Грамніцы здараўся вялікі мароз — снег павінен быў праляжаць нядоўга, а вясна і лета не абяцалі нічога добрага. Грамнічная мяцеліца прадказвала, што вясна затрымаецца даўжэй, чым звычайна, у выніку чаго вычарпаюцца запасы корму для жывёлы. Рэзкае пацяпленне надвор'я не давала селяніну разлічваць на прыбытак у полі і на агародзе: "Як на Грамніцы адліга — з ураджаю будзе хвіга". Пры адсутнасці адлігі можна было спадзявацца на пагодлівае, сухое лета. На Беларусі гэта свята знамянальна такім абрадам, як асвячэнне свечак у царкве. Грамнічныя свечкі (або проста "грамніцы") асабліва шанаваліся ў народзе — іх запальвалі з вераю ў дапамогу падчас навальніц, каб маланка не спаліла хату; іх давалі цяжка хвораму ў час канання, каб полымя асвятляла таму шлях на той свет, ачышчала душу ад грахоў. Жыло ў народзе перакананне, што грамнічных свечак баіцца "нячыстая сіла", таму і вешалі іх ля ўваходу ў хлеў ці на стайню, каб, маўляў, ведзьмы не адабралі ў кароў малака і не заездзілі да смерці коней.

свернуть
поделиться в: